velikost písma malá střední velká
Inspirace
ženy a autaPozor, ženská za volantem!
Autor: RedakcePodle mnohých neexistuje v dopravním světě nic horšího než ženská za volantem. Zvláště muži-řidiči s oblibou posměšně komentují šoférské dovednosti ostatních účastnic provozu. Podobně se traduje, že při nákupu auta ženy zajímá jen vzhled a barva. Jak je to ale ve skutečnosti? Opravdu ženy nezvládnou ani takovou samozřejmost, jako natankovat správné palivo? Pojďte se podívat na nejčastěji tradované mýty a předsudky.
Žena vybírá auto jen podle barvy
Tento zažitý předsudek vyvrátil průzkum banky Cetelem, který pro ni realizovala agentura Stem/Mark. Celkový technický stav vozidla jako nejdůležitější charakteristiku při výběru vozu totiž označilo o 11 % procentních bodů více žen než mužů! Typičtí muži-řidiči se dále domnívají, že ženy nemají ponětí ani o spotřebě vozu. I v tomto případě se mýlí, protože při výběru auta je pro 74 % dotázaných žen spotřeba vozidla a typ paliva velmi důležitým kritériem. Počtu najetých kilometrů pak přikládá velkou váhu 65 % žen. Zajímavé na tom je, že počet najetých kilometrů je rozhodující jen pro 45 % mužů a spotřeba pak pouze pro 39 %. Z výsledků je naprosto zřejmé, že ženy nevybírají auta bezhlavě, jak se mnozí domnívají. Výběr konkrétního automobilu navíc trvá v případě obou pohlaví víceméně stejně dlouhou dobu. Nákupu také samozřejmě předchází konzultace a to v první řadě s manželem či příbuznými nebo využívají rady odborníka, který nepracuje v místě nákupu. Muži se nejčastěji radí taktéž s manželkou a rodinou nebo svůj výběr konzultují s kamarády.
Žena za volantem = nehoda
Ženy jsou prý horšími řidičkami než muži. Mají špatný odhad na parkování, řízení nevěnují dostatečnou pozornost (za jízdy kontrolují děti, mnohdy se zvládají i namalovat) a v krizových situacích zmatkují. Také podobné argumenty slýcháte od mužů ve svém okolí? Pak je jednoduše vyvraťte statistikou. BESIP, koordinační orgán bezpečnosti silničního provozu v Česku, se genderovému rozdělení nehod podrobně věnoval v roce 2014. A zjištěná čísla hovoří jasně. V období let 1993 – 2012 zavinili muži 82,7 % dopravních nehod, ženy zbývajících 17,3 %. Důvod? Rychlejší a riskantnější jízda pánů, menší respekt k pravidlům silničního provozu. Muži také ve větším počtu přiznávají, že v obci nedodržují maximální povolenou rychlost. Současně přiznávají, že při překročení rychlosti v obci o 20 a více km/hod nepociťují zvýšení rizika účasti na dopravní nehodě.
Ženy neumí parkovat
Ženy zaparkovat umí, jen k tomu potřebují více času než muži a to v průměru o 5 sekund. Dokazuje to britská studie společnosti NCP. Výzkumníci po dobu jednoho měsíce sledovali přibližně 2 a půl tisíce parkujících řidičů a řidiček na sedmi stech parkovištích v Británii. Tento výzkum je pokládán za jeden z nejkomplexnějších výzkumů rozdílů pohlaví v řízení automobilu. Výzkumníci hodnotili sedm kritérií parkování. V první řadě rychlost, kterou řidič najde volné místo, a srovnání automobilu před zahájením parkování. Dalším kritériem pak bylo couvání a vjíždění do parkovacího místa. Zkoumali i měnící se pozici vozu během parkování. Největší zřetel byl brán na schopnost řidiče zaparkovat do středu vymezeného prostoru. Výsledky byly sečteny a vznikl tak tzv. koeficient parkování. V celkovém výsledku vyhrály ženy, ty dosáhly 13,4 bodů z 20, zatímco muži 12,3 bodů. Studie ukázala, že muži jsou v parkování sice jistější, ale ženy dokáží snáze vyhledat parkovací místo a umí zaparkovat přesněji. A že ženy neumí couvat? Najevo vyšlo, že právě ženy častěji couvají do parkovacího místa, kdežto muži zajíždí spíše popředu.