velikost písma malá střední velká
Rádce
Jak připravit auto na léto?Vyžeňte zimu z auta!
Autor: RedakceAuto je důležitou součástí našeho života a pro mnohé dennodenní nezbytností. Poslední zimy nebyly u nás sice ty pravé a opravdové, ale i těch několik málo dní, kdy sníh pokryl zem, mohlo na našich autech zanechat stopy. A ani mráz, kterého jsme si naproti tomu užili do sytosti, není vozidlu příjemný. To všechno ale při pohledu na kalendář, zdá se, skončilo, teď je třeba auto připravit na jaro.
Připravit vozidlo na teplou část roku lze rozdělit na dvě části. Tu odbornou, při které někdo zkontroluje plnost všemožných náplní, promazání potřebných součástí a funkčnost technických zařízení, je nejlepší přenechat odborníkům. Sice to nebude úplně zadarmo, ale na druhou stranu budete mít jistotu, že všechno bude tak, jak má být. Včetně přezutí zimních pneumatik na letní. Využít lze také řady akcí, které mnohé automobilky v tomto období pořádají. Příklad za všechny - v servisech Hyundai až do konce května nabízejí zákazníkům „Jarní balíček" se 17bodovou kontrolou auta, při níž zkontrolují vše od stavu nabití akumulátoru přes napnutí klínového řetězu až po seřízení ruční brzdy, respektive kontrolu brzdových kotoučů a obložení. Navrch prověří funkčnost klimatizace a nabídnou její dezinfekci za zvýhodněnou cenu.
Doplnit, co je zapotřebí
Pokud si přece jen i tuhle část přípravy budete provádět sami, nezapomeňte, že technika v zimě vinou drsnějšího počasí trpí víc, než ve zbytku roku. A platí to stejně pro malá i velká auta. Vyplatí se prohlédnout všechny hadice a dráty, jestli nenesou stopy poškození. Doplnit možná bude zapotřebí olej, chladicí kapalinu a skoro jistě nádobku vstřikovačů. Do konce března platí, že auto musí mít při zimním počasí obuty zimní pneumatiky, při následné výměně kol je dobré u obou druhů pneumatik provést kontrolu hloubky dezénu. Také u letních typů platí, že jakmile hloubka vzorku klesne pod čtyři milimetry, klesá jejich bezpečnost. Pneumatiky je zapotřebí skladovat v suchu, ve tmě a v chladu. Disky z lehkých slitin se vyplatí vyčistit speciálním přípravkem.
Dopřejte mu pořádnou lázeň
Druhou polovinu přípravy vozu pak už jistě zvládneme sami. K vyhnání zimy z auta je totiž zapotřebí především vysavač, čisticí prostředky a pořádná lázeň v myčce. Začněme zvenku: sůl a další posypové materiály daly v zimě zabrat laku auta, což si žádá především dobré a důkladné umytí. Pro tentokrát nešetřete na programech a volte i pořádné tlakové předmytí, mytí kol a spodku, které odstraní i tvrdé nečistoty. Pokud byste auto pouze umyli kartáči, hrozí, že lak svého auta spíše poškrábete. Pokud se po umytí objeví vady laku, musí se co nejdříve lak zakonzervovat. Jinak propukne koroze a náklady na opravu budou mnohem vyšší. Při leštění oken nezapomeňte, že sklo má dvě strany. Okna uvnitř většinou v mrazech otíráme bez použití přípravků, což se pak nepříjemně projeví v okamžicích, kdy na sklo dopadnou sluneční paprsky. Totéž nastane v autech kuřáků, v nichž se vinou cigaretového kouře zevnitř na sklech vytváří tenký film a ostré sluneční paprsky ze skla vytvoří špatně průhlednou stěnu. Zima se mohla projevit rovněž na stavu stěračů. Jejich potrhané nebo špatně stírající gumičky je zapotřebí vyměnit. Vaši pozornost si zaslouží také funkčnost světel.
Vyvětrat a vyluxovat
Péči po zimním období si zaslouží i vnitřek auta. Začít můžete pořádným vyvětráním. Koberečky je pak zapotřebí vyndat z auta a pořádně vyklepat, vyluxovat, vytepovat a vysušit. Pokud jsou vlhké i napevno instalované koberce, pomůže, když na ně na nějakou dobu položíte noviny. Vlhkým hadrem pak otřete všechny používané části interiéru, doporučujeme i přidat nějakou svěží, nejlépe jarní, vůni. Rovněž nezapomeňte z vozu vyndat to, co už nebudete potřebovat. Co se v autě hodilo v zimě, změní se na jaře ve zbytečnou a překážející zátěž. Sněhové řetězy, lopatky a škrabky musí z auta pryč. Střešní nosiče nebo boxy na lyže zvyšují spotřebu paliva, proto je vhodnější je z auta odmontovat. Každých 100 kilogramů navíc může totiž znamenat, že to bude o 0,3 litru benzínu nebo nafty na sto kilometrů dražší.