velikost písma malá střední velká
Rozhovory
Setkání s Ondřejem SokolemDivadlo má pro moje děti smysl
Autor: RedakceÚspěšný režisér, herec a překladatel Ondřej Sokol (43) právě nazkoušel muzikál Evita, kde v hlavních rolích režíroval Moniku Absolonovou a Karla Rodena. Jak se mu s nimi pracovalo a proč obsadil do muzikálu i svoji dceru?
Víno, ženy, zpěv, čemu byste dal přednost, kdybyste si měl vybrat?
Na to mám jednoznačnou odpověď. Víno nepiju a nerozumím mu. Zpívám jen o samotě... Což je myslím lepší varianta, než kdybych pil o samotě. Takže zbývají jen ženy. Ale i s těmi se většinou scházím o samotě... Takže tak nějak můžu říct, že veřejné produkce v těchto oblastech nemám rád.
Hudbě se teď ale věnujete i pracovně, režírujete muzikál Evita. Jaké byly vaše poslední týdny, které jste trávil zkoušením se zpěváky?
Bylo to náročné. Hlavní roli Evity hraje Monika Absolonová a musím říct, že je moc šikovná. Já jsem ji dřív pracovně neznal, ale byl jsem překvapený, že opravdu poslouchala, co jsem jí říkal a snažila se to pochopit. Což je ideální, protože práce se zpěváky je vždycky problematičtější. Většinou totiž jako režisér řeším, jestli na ně můžu mít nějaké nároky i jako na herce. Navíc tahle role je pěvecky extrémně těžká, je to hodně ambiciózní, vyšperkované dílo, opravdu opera v popovém balení.
Je lepší před tím, než člověk půjde na tenhle muzikál, vidět film? Je výhoda ho znát?
Nevím, jestli je to zrovna výhoda. Film má při takovémhle tématu obrovské možnosti, protože je to příběh o ženě, která dokázala na svoji stranu obrátit miliony lidí, již ji zbožňovali, zároveň byly miliony těch, kteří ji nenáviděli. A tohle se v osmi lidech na jevišti vyjadřuje o dost hůř než ve filmu. Ale to si dělám trochu srandu. Nechci nic otrocky kopírovat, naše pojetí je založené na představivosti, takže využíváme možnosti divadla, které je nějakým způsobem imaginativní.
V Činoherním klubu hraje v představení Ujetá ruka černocha
V tomhle muzikálu hraje Peróna Karel Roden. Jak zvládá čistě pěveckou roli?
Jeho postava je tam spíše taková figurka, podivný panák, do kterého moc člověk nevidí, ale myslím, že se řediteli Studia Dva podařila neskutečná věc, když přesvědčil Karla Rodena, aby tuhle roli vzal. V Americe by určitě nikdo nedokázal přesvědčit Al Pacina, kterým by v naší zemi a kontextu mohl být právě Karel, aby hrál v takovém muzikálu. A tím to dostává trochu jiný nádech, Perón je tam najednou osobnost, má výraznější charizma, než kdyby to hrál nějaký „běžný" zpěvák, a toho se snažíme využít.
V představení Vánoční koleda hrály v tomto divadle i vaše děti, zahrají si i tentokrát?
Ano, mladší Adámek má sice hodně povinností ve škole, ale Esterka dostala jednu z dětských rolí. A je tam dokonce i jedna písnička, kterou zpívají děti, jde tam o takové to zbožštění Evity zpívané dětskými hlásky... Mě navíc hodně zaujaly domácí oltáříčky, které jsou v každé argentinské domácnosti, je tam spousta kytek, lebek, svíček, křížů, nožů, a takhle nějak v tu chvíli vypadá i naše scéna. Podle mě je to jeden z vrcholných momentů muzikálu. Navíc jsem děti zapojil i do takové větší interakce s vypravěčem, kterého hraje Peter Strenáčik, je to tak trochu kouzelník, majitel divadla, který to celé řídí a lusknutím prstů staví kulisy. Děti ho nadšeně poslouchají a zapojují se, napovídají mu, dokončují věty...
Pro vaši dceru, které je čtrnáct, to není první divadelní role. Za chvíli se bude rozhodovat, co dál v životě, stále má touhu být herečkou? A stále jí to chcete rozmlouvat?
Moje děti ten svět kolem divadla prostě baví. Vidím, jak jsou v něm šťastné. Ale myslím, že jakmile by jednou řekly větu: Tohle a nic jiného, už je do divadla nikdy nepustím. Je to pro ně šťastný kus dětství, má to nějaký smysl, můžou vidět, jak to vypadá, když se skupina lidí snaží dát dohromady něco, čím vyjadřují a sdělují něco druhým lidem. A to se jim jednou může hodit do jakékoli práce, kterou budou někdy v životě dělat.
VIZITKA
- · Vystudoval divadelní režii a herectví na DAMU a dokument na FAMU, kromě herectví se však věnuje i režii a překladatelství.
- · Hraje a režíruje v Činoherním klubu v Praze (režie her např. Bůh masakru, Zrada, Ujetá ruka, Americký bizon)
- · Za režii divadelní hry Osiřelý západ získal Cenu Alfréda Radoka a Cenu Thálie.
- · Režíroval také úspěšné muzikály Hello, Dolly! nebo představení Vánoční koleda, nově Evita.
- · Hrál v několika televizních seriálech a ve filmech, např. Perfect Day nebo Zakázané uvolnění, Andělé všedního dne, Vybíjená
- · Vystupuje v improvizačním pořadu Partička.
- · V roce 2013 natočil svůj první celovečerní film Krásno
- · S bývalou manželkou herečkou Kateřinou Lojdovou mají dvě děti, Ester a Adama
INFO: Celý rozhovor s Ondřejem Sokolem o divadle, ambicích a dalších plánech do budoucna najdete v dnešním Překvapení! Od pondělí 23.2. v prodeji.
Připravila ivavo, Gabriela Wagner, foto: archív Činoherního klubu a J. Jevický