velikost písma malá střední velká
Rozhovory
Rozhovor s režisérem Filipem RenčemChci diváky pobavit i postrašit!
Autor: Redakce
Režisér Filip Renč boduje v těchto dnech u televizních diváků se svými televizními detektivkami v triptychu Vetřelci a lovci. Scénáře podle skutečných událostí napsal Josef Klíma, se kterým Renč už kdysi spolupracoval, a to na filmu Requiem pro panenku.
Filipe, jak dlouhá byla cesta k realizaci cyklu Vetřelci a lovci?
Nevím, jak dlouho Pepa Klíma psal, ale moje příprava trvala asi půl roku včetně castingu, obhlídek a dramaturgických připomínek. Každý díl triptychu se připravoval jako solitér a jeho natáčení zabralo zhruba dvacet dní. Obrazové a zvukové dokončování pak trvalo několik měsíců.
Proč jste si do hlavních rolí vybral právě Simonu Stašovou a Juraje Kukuru?
V první řadě proto, že jsou to výborní herci. Simonu znám už z Románu pro ženy, takže vím, že má komediální talent, který se pro postavu sestry z psychiatrie velice hodil. Ale Simona má široký herecký rejstřík, takže jsem se na její bohatou mimiku mohl stoprocentně spolehnout. Juraj je charismatický herec, v Čechách neokoukaný a netypický zjev. Pro roli soukromého očka a bývalého elitního policisty je jako vysoustruhovaný.
V čem byla pro vás práce na tomto projektu nová?
Poprvé jsem točil s Českou televizí v Brně a s tamními podmínkami jsem byl velice spokojený. Před tím jsem také nikdy nepracoval na triptychu a nikdy jsem netočil psychologické detektivky ze současnosti podle skutečných příběhů. Co pro mě bylo naopak známé, byla spolupráce s Pepou Klímou. Podle jeho reportáže jsem natočil svůj první celovečerní film Requiem pro panenku.
Využil jste pro navození napětí nějakých speciálních filmařských efektů?
Snažili jsme se všechno točit „in natura", ale některé záběry bylo nutné prodiskutovat
a trikově připravit s Tomášem Gaislerem z VAC. Je to trikový odborník a specialista a rád jsem s ním opět připravoval některé situace, které jako digitální trik nevypadají. Takové triky mám rád - neupozorňují na sebe a diváci je vezmou jako přirozenou věc, jako součást příběhu.
Která scéna byla po technické stránce vůbec nejnáročnější?
Nejnáročnější byla organizace závěrečné scény z druhého dílu (Krutá nevěra), která se odehrává na Hlavním nádraží v Brně. Měli jsme ho pronajaté na tři noci a bylo tam spousta komparsu, honiček, střílení a jeden náročný, ale vymazlený obrazový trik - zpomalení všech komparsistů v pohybu až do zastavení a ponechání normálního pohybu pro představitele kriminalisty, kterého ztvárnil Jirka Dvořák.
S jakými ambicemi pouštíte Vetřelce a lovce na televizní obrazovku a proč by si je divák neměl nechat ujít?
To je jednoduché. Chceme zaujmout co největší počet diváků, kteří mají rádi detektivky. Pobavit je i trochu postrašit.
Zároveň se chceme pokusit poodhalit nový typ kriminality - nabourávání se do soukromí lidí ve snaze je zlikvidovat nebo ekonomicky zničit.
(Více o každém dílu si můžete přečíst zde)
Triptych má díly Zrozen bez porodu, Krutá nevěra a Užij si se psem. Poslední třetí díl vysílá ČT 1 v neděli 29. ledna 2012 ve 20.00 hod.
Za první díl Zrozen bez porodu získali tvůrci na festivalu v Monte Carlu nominaci na nejlepší televizní film na světě.
připravila Ivavo
Foto: Jef Kratochvil