velikost písma malá střední velká
Rádce
poradnaVíte, jak se bránit proti zkažené dovolené?
Autor: RedakcePokud vám cestovní kancelář při sjednávání zájezdu slíbí výhled na moře a vy pak koukáte sousedovi na neuklizený dvorek nebo máte plíseň na zdech pokoje, máte nárok po cestovce požadovat kompenzaci. Víte, jak se jí domoci?
Na jakoukoli vadu zájezdu byste měli upozornit pořadatele zájezdu bez zbytečné prodlevy – nejlépe ihned přímo na místě. Reklamaci si nechte písemně potvrdit. Pokud to není možné např. kvůli nepřítomnosti delegáta, měli byste reklamaci uplatnit nejpozději do jednoho měsíce od skončení zájezdu, a to písemně. Zájezd je možné reklamovat buď u pořadatele, nebo u zprostředkovatele zájezdu – například cestovní agentury. A to v případě, že neodpovídá domluvě nebo údajům, které byly uvedeny v nabídce cestovní kanceláře (např. v katalogu, na webových stránkách atd.). Proto si pro jistotu všechny poskytnuté katalogy a dokumenty od cestovní kanceláře až do návratu z dovolené bedlivě uschovejte. Za vadu, kterou vyreklamujete včas, máte právo na slevu z ceny zájezdu. Výše slevy se bude odvíjet od rozsahu a trvání reklamované vady. Pokud na ni upozorníte pořadatele zájezdu přímo na místě, je povinen zjednat nápravu, a to v přiměřené lhůtě. Pokud pořadatel nápravu nezjedná nebo ji dokonce zjednat odmítne, můžete zajistit nápravu sami a pořadatel vám pak bude muset všechny vynaložené náklady uhradit. Protože není nikde přesně stanoveno, jak vysoké odškodné by vám měl pořadatel zájezdu v konkrétních případech vyplatit, bude hrát roli např. cena zájezdu a rozsah porušení povinností ze strany cestovní kanceláře či pořadatel zájezdu, ale i další faktory. Ještě na místě si proto opatřete dostatečné důkazy – např. fotografie špinavého pokoje či plísně za dech. Pro představu, na jakou výši odškodného byste mohli mít u cestovky nárok, doporučuji tzv. frankfurtskou tabulku slev zde, podle níž se některé cestovní kanceláře při posuzování náhrady škody řídí. Podle této tabulky byste za jiný než smluvený hotel podle vzdálenosti mohli získat slevu z ceny 10 až 25 %, za plíseň na pokoji 10 až 50 % nebo v případě pokoje bez vlastního WC, pokud vám bylo při sjednávání smlouvy slíbeno, až 15 %.