velikost písma malá střední velká
Rozhovory
Setkání s Evou JeníčkovouMám velkou pokoru vůči lidským osudům
Autor: RedakceDodnes si lidé spojují jméno herečky Evy Jeníčkové (50) s rolemi Vendulky utěšitelky z Básníků nebo Mariky ze Sněženek a machrů. Přitom ona má za sebou téměř třicetiletou kariéru v zahraničí, žije, hraje divadlo a točí filmy v Los Angeles. Co ji momentálně drží v Praze?
Evo, vzpomenete si někdy na natáčení Básníků nebo Sněženek? Co se vám nejčastěji vybaví?
Jak stojíme u vinného sklípku na Moravě. Jak jsem v šest ráno cestou metrem na umělecký přednes na DAMU zkolabovala vyčerpáním a odvezla mě sanitka do Motola. Oni nám totiž inteligentně zakazovali v prvních ročnících jako „nehotovým hercům" hrát v čemkoliv. Šlo to pouze na výjimečné povolení. No a já už jsem s povolením točila Rumburaka s režisérem Vorlíčkem, kde jsme se sešli s Oldou Kaiserem a Jirkou Lábusem. Za Rumburaka jsem "výměnou" musela hrát ve Snu noci svatojánské v Národním. Nikdo ale tenkrát nevěděl, že kromě chození do školy ještě tajně točím Básníky. Tolik práce by porazila i vola! Produkce z Rumburaka mě v nemocnici vypátrala až druhý den. Měla jsem to předchozí odpoledne totiž ještě točit!
Foto vpravo: Z divadelní hry High - Lety peklem (La Fabrika)
Momentálně se v Čechách věnujete novému divadelnímu představení High, kde hrajete terapeutku drogově závislého chlapce. Jaký máte vztah k této profesi?
Kvůli této roli jsem si proklepla několik terapeutů. Jako sestra Jamie tam cvičím jógu, což vychází z reality. Je nezaplatitelné čerpat ze zkušeností skutečných lidí. Navíc jsem si v Los Angeles zašla na sezení anonymních alkoholiků. I ta pro mě osobně byla zásadním způsobem poučná a hluboce se mě dotkla. Co člověk, to příběh, někdy neuvěřitelně silný. Mám velkou pokoru vůči lidským osudům. Člověk se musí učit myslet manipulativně, hrát mentální hry, jako hrají a jak myslí lidé se závislostí a také jak to umějí terapeuti. Schopnost strategie, intuitivnosti a okamžitého rozhodnutí, jakým směrem hnát rozhovor, to je úžasné.
Režíruje ji váš manžel Viktor Tauš, byla to dobrá volba?
Podle mého názoru je Viktor ten nejlepší, kdo mohl High režírovat. Díky jeho senzitivitě, představivosti a věrnosti hře, životní zkušenosti, vášni pro práci s herci, jeho nadšení pro věc a naprostému odevzdání se. A taky díky tomu, že pro ni byl tak zapálený, že ji vyprodukoval společně s La Fabrikou, kde ji hrajeme.
Foto vlevo: Eva Jeníčková si zahrála ve filmu Klauni
Účinkovala jste i v klipech známých hudebních skupin a zpěváků. Pomohlo vám to nějak ve vaší kariéře, posunulo vás to někam?
To, že jsem pracovala s Michaelem Jacksonem, skupinami Aerosmith, Smash Mouth, Dixie Chicks a dalšími mě jenom obohatilo o přátele, zážitky pracovní, umělecké i osobní a hlavně o pracovní kontakty. Nikdy nevíte, kdy se s někým dále potkáte a kde se mohou otevřít další dveře. Největší chyba na světě je člověka škatulkovat. Jeho schopnosti, zaměření a chuť do práce. Když se vám někdo snaží předem říct, co můžete a čeho jste schopní, je to od něj nesmírně arogantní. Ani vy sami totiž nevíte, čeho jste schopní, dokud nestojíte před výzvou.
INFO:
Celý rozhovor si můžete přešíst v Překvapení č. 17 - v prodeji od 20. dubna!
VIZITKA:
- Vystudovala herectví na DAMU, poté studovala v zahraničí u osobností jako je Larry Moss, Robert Easton...
- Věnovala se i studiu zpěvu a muzikálu, účinkovala v divadelních hrách a muzikálech na Brodwayi (Ragtime, Cats, Harold And Maude...), nově ji můžete vidět v Praze ve hře High - Lety peklem
- Ve filmech se zviditelnila sérií Básníků, následovaly Sněženky a machři a Sněženky a machři po 25 letech, Klauni..., v USA hrála ve Formanově Muži na měsíci, Diary of a Sex Addict, v seriálech Borgia, Ally McBeal, v TV inscenacích Tmavá aréna, Mysterium
- Účinkovala v klipech Michaela Jacksona, skupin Aerosmith, na různých projektech se podílela i jako choreografka.
- Kromě výuky vlastního systému flexibility, síly a rovnováhy Já - Create Yourself se věnuje také potápění, bojovým uměním, jízdě na koni a každé nové výzvě, která se před ni postaví.
Připravila: Gabriela Wagner
Foto: Lenka Hatašová Mia Production, Desire Film