velikost písma malá střední velká
Kulturní kaleidoskop
SkutecnyDarek.czVánoce se skutečnými dárky namísto zbytečností
Autor: Redakce
Legendární scéna z filmu Pelíšky, kdy Šebkovi rozbalují vánoční dárky, znovu ožívá v aktuální kampani projektu Člověka v tísni SkutecnyDarek.cz! Na obrazovky míří spot, ve kterém se z původních aktérů objeví Miroslav Donutil, nové vizuály připomínají, že hejno kuřat obstojí v nehostinných oblastech líp než lžičky z NDR a dokáže tak zajistit obživu pro celou rodinu. A na webu www.skutecnydarek.cz je k mání darovací certifikát v hodnotě 500 Kč ze speciální edice podle filmu Pelíšky.
„Chceme diváky hlavně pobavit a zároveň jim nasadit brouka do hlavy, jestli by fakt nebylo lepší, kdyby letos darovali Skutečný dárek místo blbostí typu plastových skleniček nebo vojenských polobotek. Nejenže totiž mohou udělat radost svým blízkým, ale zároveň pomoct těm, kteří zatím neměli tolik štěstí. A navíc se dárkový certifikát nesrovnatelně snáz balí," podotýká Jan Benda z kreativního týmu McCann Prague, který realizoval charitativní spot na motivy Pelíšků.
„Propojení vánočních Pelíšků a Skutečného dárku byl skvělý nápad. Zakoupením některého z certifikátů potěšíte člověka, kterému jej věnujete pod stromeček, ale i toho, komu se díky vaší štědrosti dostane potřebné a smysluplné pomoci. Těší mne, že se všichni vrhli do realizace s radostí a věřím, že mnoho radosti a pomoci i přinese, ať už v Čechách nebo jinde na světě," dodává Tomáš Vyhnálek, autor projektu Skutečný dárek.
Autoři spotu plánovali, že scénu přetočí v původním obsazení a pod režijním vedením Jana Hřebejka. „I když jsme z toho nakonec museli ustoupit a přetáčeli jsme jen část nesmrtelné scény, všichni tvůrci Pelíšků byli od začátku neuvěřitelně vstřícní. Hlavně díky nim se to celé povedlo. To, že se do projektu zapojil přímo i pan Donutil, pak byla ta pověstná třešnička na vánočce," dodal Jan Benda.
A jak probíhalo samotné natáčení? „U Pelíšků si vždy vzpomenu, jak podceňovaný film to byl. Před dvaceti lety mu nikdo nevěřil, měl mizerný rozpočet, natočili ho na šestnáctku. Dneska jsou Pelíšky pro většinu lidí kult. Pro mě jsou připomínkou, že každé natáčení začíná od nuly a nikdo nikdy neví, jak to může dopadnout. Tak tomu bylo i v tomto případě," popisuje režisér Petr Zahrádka. „Atmosféra na place byla stejná jako pokaždé, když přinesete hořlavinu (prskavky) a živá zvířata (slepice a kuřata) do jedné místnosti... bylo to milé. Kostýmní výtvarnice jako zázrakem sehnala původní oblek majora Šebka a Mirek Donutil se do něj i po dvaceti letech s přehledem vešel. Sálalo z něj takové štěstí, že zaplavilo všechny přítomné. To udalo náladu celému natáčení," dodává.
Skutečné dárky jsou v charitativním e-shopu společnosti Člověk v tísni rozděleny do kategorií vyjadřujících oblasti společné pomoci - Voda, Zdraví, Vzdělání, Obživa a Česká republika. Na výběr je z více než tří desítek darovacích certifikátů, tzv. Skutečných dárků, které vždy symbolizují konkrétní formu pomoci - od kozy pro nemajetnou rodinu v Africe přes léky pro nemocné nebo bezpečný porod až po doučování dětí z chudých rodin v České republice.
Česká pobočka společnosti McCann Prague, která s nápadem na vánoční kampaň ve stylu Pelíšků pro SkutecnyDarek.cz přišla, byla založena v roce 1991. V současné době zaměstnává více než 130 profesionálů z oboru reklamy a komunikace. Za posledních 10 let získala agentura v Česku i zahraničí přes 150 ocenění svých projektů, je také dlouhodobě jednou z nejúspěšnějších agentur v soutěži Effie o nejefektivnější reklamu.